piątek, 12 czerwca 2015

Karuzela z motylami i pomponami


Od jakiegoś czasu miałam w głowie wizję dekoracji nad łóżeczko w formie karuzeli. Na początek postanowiłam, że wykorzystam pompony. Po namyśle uznałam, że potrzebny jest jeszcze jakiś dziewczęcy akcent i padło na motylki.

Baza pod karuzelę


Przygotowanie dekoracji rozpoczynamy od wykonania bazy. Ja zdecydowałam się na lżejszą niż drewniana, okrągłą, dającą możliwość powieszenia dowolnej liczby ozdób. 

Potrzebujemy:
- rurki izolacyjnej do rur (dostępna za grosze w każdym markecie budowlanym), której długość zależy od tego jak duże kółko chcemy stworzyć,
- taśmy, najlepiej sprawdza się srebrna,
- paska materiału o szerokości ok 6 cm i długości 3-4 m (w zależności od tego jak duże kółko stworzymy z rurki) lub wstążki (lecz ze względu na jej szerokość potrzebujemy nawet do 10 m

Z rurki formujemy koło, które sklejamy taśmą. Dla wzmocnienia łączenia można do rurki wstawić klin. J wykonałam go ze styropianu. Następnie owijamy kółko materiałem. Koniec materiału przyszywamy.


 Pompony

 Do wykonania pomponów potrzebujemy pasków materiału (np. tiulu, szyfonu) dowolnej szerokości (ja wykorzystałam paski od 3 do 7 cm) oraz długości kilku 7-10 m - długość zależy od tego jakiej wielkości mają być nasze pompony (ew kilku pasków w sumie takiej długości). Ja zdecydowałam się na pompony o średnicy od 10 do 15 cm. Do tego kawałek kartonu i kilka 2-40 cm kawałków sznurka/tasiemki lub wstążki.
Wypróbowałam 2 metody robienia pomponów. 

Metoda nr 1

Pierwsza (szybsza i łatwiejsza), polegająca na nawinięciu pasków na np. książkę. Nawinięty materiał zdejmujemy, przewiązujemy po środku a dolny i górny brzeg rozcinamy. Jednak nie udało mi się uzyskać w ten sposób odpowiedniej kulistości, polecam wiec drugą metodę,

Metoda nr 2

Rozpoczynamy od przygotowanie 2 kartonowych kółek z otworem i przeciętych w jednym miejscu. Wielkość kółek obrazuje mniej więcej wielkość pomponów jakie uzyskamy. Ja wykonałam, 3 zestawy kółek w różnym rozmiarze. Pomiędzy kółka wkładamy wstążkę i na wysokości przecięcia rozpoczynamy nawijanie materiału.




Nawijamy materiał do końca przechodząc w tą i z powrotem do rozcięcia. Gdy cały materiał jest już zawinięty, roboczo przewiązujemy wstążkę. Następnie rozcinamy materiał wzdłuż krawędzi, wkładając nożyczki pomiędzy kartonowe kółka. Po rozcięciu materiału zaciskamy wstążkę i wyjmujemy kółka. Wstążkę mocno wiążemy i pompon gotowy.



Aby wykończyć ozdobę za pomocą wstążki, którą przewiązane są pompony przywiązujemy je do kółka. Przywiązujemy również 2 dodatkowe wstążki, które umożliwią powieszenie karuzeli.


Gotowa karuzela z pomponami wygląda następująco:


 Motylki

Gotową już niemal karuzelę postanowiłam ozdobić motylkami.
Wykonałam je trzema metodami:

Metoda 1

Z materiału który pozostał z przycięcia rolety wycięłam 2 kształty motylka - większy i mniejszy oraz 2 z szyfonu. Szyfon przypaliła. Ułożyłam wszystkie 4 motylki jeden na drugim i zszyłam pośrodku.

 Metoda 2

Rozpoczynamy od przygotowania prostokąta. Mój z jednej strony ma roletę, z drugiej szyfon. Oba materiały zszyłam na prawej stronie.
Następnie rozpoczynamy zabawę w origami.


                


Prostokąt składamy na pół. 
Na złożonym kawałku zaznaczamy połowę i formujemy trójkąt. Z drugiej strony również tworzymy trójkąt. Na koniec zszywany jak na rysunku.

Rozkładamy trójkąt i gotowe.

Metoda 3

 W przypadku 3 motylka postępujemy podobnie jak w przypadku metody 2:

 Następnie oba fragmenty wystające spod trójkąta zaginamy do wewnątrz (wewnątrz tworząc trójkąty)

  
Rozkładamy skrzydełka i motylek prawie gotowy. Wystarczy przeszyć, by utrzymał kształt.
W zależności od tego jak złożymy materiał - szyfonem czy roletą na wierzch, uzyskamy 2 różne motylki.
  
Mocujemy motylki na pomponach i wstążkach i karuzela gotowa:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz